onsdag, januari 04, 2006

Valnötsbröd

Ikväll bär det av hemåt, hem mot Lund. Alltid när jag är i Linköping, sitter i mitt gamla rum på Snickareg. 25 så kommer jag på att det faktiskt är Lund som är mitt hem. Jag ifrågasätter genast mig själv och min insikt. Jag har under min tid i Lund inte lyckats skapa ett hem, jag har lyckats skapa en dräglig miljö med ett par saker jag gillar men jag har gjort litet kreativt. Jag har fyllt mitt "hem" eller mitt "uppehållsrum" med resultat av andra personers kreativitet, såsom min mors och mina grannars, men jag har inte ett minne kvar från mina träslöjdsdagar att visa upp för besökare. Kanske har det med att göra att jag hela tiden varit på väg, stått i bostadskö, eller kanske är det för att jag vet att jag kommer misslyckas och sluta upp på Snickareg. 25 i tvångströja om ett par veckor eller ett år.

Vart jag än hamnar, så måste jag börja sätta upp tecken på min egen förvirring på mina väggar. Tecken att för min egen del tolka och tecken som kommunicerar med mina besökare och berättar någon om mig.

Jag har en idé om att baka bröd, stora mängder bröd, varje gång jag stannar upp för att undra vad jag egentligen håller på med. Istället för att börja springa runt i cirklar och piska mig själv över ryggen som Silas så skall jag springa raka vägen till bakbordet. Låna en bakmaskin och sätta en deg på jäsning. Under tiden som brödet gräddas skall jag öppna en flaska Chimay och beundra dess krona tills äggklockan vibrerar helvetet ur diskbänken. Sen skall jag slå in ett bröd i papper med rosett runt och ge till någon som förtjänar det, sen skall jag frysa in det andra.


Inköpslista:


12 buteljer Chimay Blå

0,6 l vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
0,5 dl potatisfiber
1 tsk salt
2 msk olja
1 msk ljus sirap
25 g jäst
3 dl vatten
1 dl valnötskärnor