söndag, november 27, 2005

Fråga inte, så berättar jag inte [edit]

Jag vill vara med dig...
jag vet inte vad jag ska säga, jag vill ge dig ett besked som inte håller dig på halster.
Jag vill vara ihop med dig, men jag är rädd, precis som du.
Det är som att liknande situationer svänger runt och möts i nån skraltig crikel eller nåt.
Hur gör vi då?
Tar och känner på möjligheten... kanske går det bättre om vi har fötterna mer på jorden för egen del den här gången? Du tocklar vidare på dina trådar och ritningar, letar kanske efter ett arkeologiskt fynd eller planerar du ett framtida slott? Det vet vi sen, när du är färdig.
Vad ska jag göra då? Ställa mitt på fötter, acceptera vad jag vill och inte vill... känns viktigt att vi gör det tillsammans, eller åtminstone brevid varandra, kanske är det dags att jag tar ett kliv hem till dig och inte så att du alltid är här och jag aldrig sett mer än två ansikten till alla namnen du pratar om.
Blir mest sådär skämmig just nu, jag ser dock fram emot att pussla om varandra lite.
Så säger jag
"Det är kul att hitta tid att tala om sånt här, men det är svårt"
och tiden bara svarar
"Drummel, jag ligger i drivor överallt, det är bara du som är en liten blekfegis"


[Dagens text, skriven av mos def och framförd i låten "Hurricane" tillsammans med The Roots och Common]

Yes, I am the inescapable, the irresistable,
The unnegotiable, the unchallenged
[who dat? ]
I am time

I scroll in measurements, control the elements,
I hold the evidence, I tell the story
[say what? ]
I am time

I know no prejudice, I bare no sentiments
For wealth or settlement, I move forward
[who you? ]
I am time

You can’t recover me, conceal or smuggle me,
Retreat or run from me, crawl up or under me,
You can’t do much for me besides serve
Me well and have good dividends returned to you
Or attempt to kill me off and have me murder you
Many have wasted me but now they are facing me,
Treated me unfaithfully and now endure me painfully
Plaintively, I wait to see what history will shape to be,
Who’s hearts will never die inside the sake of me
Angel’s scribe the page for me,
Keep a full account of all the names for me
And make a special mark for hurricane who (? ) patiently