torsdag, december 01, 2005

ottoman

Sitter i min fåtölj, med benen upplagda på fotpallen. Diskuterade med min mor för ca. 12 timmar sedan om vad kriterierna är för att en fotpall (fotmöbel) skall få kallas ottoman. En ottoman kanske är ett fotstöd som fristående från sin huvudmöbel blir en egen möbel? Min fotpall kan inte sittas på utan fungerar enbart för fötters sömn.

Jag är mycket tveksamt till att skaffa ett kreativt jobb i framtiden. 80-talister i min omgivning verkar hävda att det är det enda alternativet. Man kan ju inte ha ett "ostimulerande" jobb som hämmar ens lust och passion till livet. Men om man har ett jobb med verklig kreativ press på dig; du måste ostadkomma, du måste skapa, du måste dela med dig av dina tankar till världen så skapar det enligt mig en än mer destruktiv press än den från ett jobb som slutar kl. 17.12.

Ett jobb där vi låt säga bildar eller hjälper människor ställer också krav på oss som människor. Skillnaden är att när vi på våra lägsta dagar, då vi är längst ner i dalen och bara ett fysiskt jordskalv kan få oss att vakna inte kan leverera, fortfarande får mat. När vi inte kan fullborda cirkeln till ett objekt, inte sätta punkt efter vår intervju eller inte kan bestämma oss för om huset skall utformas horisontellt eller vertikalt då skapar det en existentiell ångest per automatik. Vi måste ifrågasätta oss själva för att kunna skapa med integritet och kunna skapa något personligt, det tillåts inte utrymme för svaghet för när vår personliga grund rasar så töms också sparkontot. Vi kan vägleda med skolböcker i åminne, operera på hjärnor med hjälp av andra kunniga och hjälpa människor med sig själva enbart genom att lyssna. På ett 9-5 jobb så fåt vi varje dag tid att ägna åt andra än oss själv, men på ett 24/7 jobb där vi har 100% ansvar för vårt arbete och måste prestera för att överleva så finns inte en sekund över till andra människor.

Jag vill inte bli journalist, konstnär, arkitekt, designer, författare, keramiker, musiker eller ens poet då det förutsätter självdisciplin. Jag vill bli guld eller Gud.

Imorgon skall jag läsa ett par hundra sidor kurslitteratur, intervjua en kandidat till danskommissarieposten, fika med Anthon, gå på aktivafest, bli full, nyktra till och somna tidigt då tentan skall skrivas på lördag och ställa klockan på 09.00.

Sov gott